Overslaan naar inhoud

Regeerprogramma: betaalbare energierekening en einde salderingsregeling

 

Op 13 september werd het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd. Hierin wordt ook een visie en een uitwerking van plannen met betrekking tot de energietransitie, leveringszekerheid en klimaatadaptatie beschreven.

Het kabinet-Schoof streeft naar een duurzamer Nederland, met tegelijkertijd aandacht voor betaalbare energie en een betrouwbare energievoorziening.

Hieronder geven we een overzicht van de belangrijkste gevolgen voor huishoudens.

Betaalbare energierekening

 

Het nieuwe kabinet richt zich op betaalbare energie, met speciale aandacht voor huishoudens met lage en middeninkomens, onder andere door het gebruik van het klimaatfonds.

Er zullen maatregelen worden genomen om de energiekosten voor kwetsbare groepen te verlagen, zoals subsidies voor isolatie en duurzame warmtebronnen zoals warmtepompen. Ook rentevrije leningen via het Warmtefonds zijn een optie.

Stabiele energieprijzen

Het kabinet zal de ontwikkeling van de energiekosten nauwlettend volgen en zich inzetten voor stabiele en betaalbare energieprijzen door een gezamenlijke Europese elektriciteitsmarkt te bevorderen, wat kan bijdragen aan lagere energiekosten en betere bescherming van consumenten.

Gasbelasting omlaag

 

In het regeerakkoord staat dat de energiebelasting op gas in de eerste en tweede schijf wordt verlaagd.

Hoewel het exacte bedrag van de verlaging nog niet volledig is vastgesteld, wordt verwacht dat het overeenkomt met de bedragen die in het hoofdlijnenakkoord zijn genoemd. Volgens dat akkoord zal gas 2,82 cent per kuub goedkoper worden door lagere belastingen.

De gemiddelde gasprijs bedraagt ongeveer 1,30 euro per kuub, waarvan 70 cent per kuub bestaat uit energiebelasting (inclusief btw).

Salderingsregeling stop per 2027

 

Vanaf 1 januari 2027 wordt de salderingsregeling beëindigd. Huishoudens kunnen hun opgewekte zonnestroom dan niet langer verrekenen met hun eigen stroomverbruik.

Voor alle teruggeleverde elektriciteit zal de consument een redelijke vergoeding ontvangen, hoewel de exacte hoogte hiervan nog niet is bepaald. Of deze vergoeding een vast bedrag zal zijn, bijvoorbeeld 2, 4, 6 of 8 cent per kWh, of een percentage van de kale stroomprijs, zal een grote invloed hebben op de uiteindelijke terugverdientijd van zonnepanelen.

Energievergelijk.nl heeft eerder berekend dat de terugverdientijd in de toekomst sowieso zal toenemen. In een verwacht scenario wordt uitgegaan van 12,5 jaar.

Netbeheerderskosten omhoog

 

Hoewel dit niet expliciet in de plannen van het nieuwe kabinet staat, is het toch een belangrijk punt om te vermelden. De netbeheerkosten zullen de komende jaren aanzienlijk stijgen.

Dit is direct gerelateerd aan de energietransitie, die een grotere vraag naar ons elektriciteitsnet veroorzaakt.

Toename van wind- en zonne-energie, met piekproductie op verschillende momenten van de dag.

Toename van het aantal elektrische voertuigen, wat de vraag naar elektriciteit verhoogt.

Verhoging van de elektriciteitsvraag door de overstap van gasgestookte ketels naar warmtepompen.

Om het elektriciteitsnetwerk te verbeteren, is een investering van 60 miljard euro gepland tot 2030. Deze investering zal grotendeels door huishoudens worden gedragen. Zij zullen de miljardeninvesteringen moeten betalen via verhoogde netbeheerkosten. In 2024 stegen deze kosten al met ongeveer 90 euro voor een standaardaansluiting.

Warmtepomp niet verplicht

 

Huishoudens zijn voorlopig niet verplicht om duurzame aanpassingen door te voeren, zoals het installeren van een warmtepomp bij vervanging van de ketel. Een uitzondering hierop geldt wanneer Europese richtlijnen dit vereisen.

Huishoudens worden echter nog steeds aangemoedigd om hun woningen te verduurzamen door middel van subsidies en rentevrije leningen.

Nieuwe kerncentrales

 

Kernenergie zal in de toekomst een cruciale rol spelen bij het opzetten van een duurzaam energiesysteem met hoge leveringszekerheid. Omdat kernenergie niet afhankelijk is van weersomstandigheden, biedt het een betrouwbare energiebron die helpt de stroomvoorziening stabiel te houden.

Het kabinet zet de voorbereidingen voort voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales, terwijl de bestaande kerncentrale in Borssele operationeel blijft. Daarnaast worden er plannen ontwikkeld voor de bouw van nog eens twee extra kerncentrales. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheid om kleine kerncentrales te bouwen, die minder ruimte innemen en flexibeler kunnen worden ingezet.